Międzyszkolny projekt edukacji regionalnej „Swego nie znacie”

Cele projektu:

1. Rozwijanie postawy poszanowania dziedzictwa kulturowego swojego regionu. Pogłębianie więzi z regionem jego młodych mieszkańców.
  2. Poznanie różnorodności Śląska – jego zwyczajów, gwary.
  3. Kształcenie poczucia odpowiedzialności za pielęgnowanie tradycji i popularyzację dorobku poprzednich pokoleń.
  4. Tworzenie możliwości do współzawodnictwa uczniów oraz promocja śląskich szkół.
  5. Odkrywanie i rozwijanie zainteresowań zabytkami i różnymi dziedzinami sztuki regionalnej.

Szkoły biorące udział w projekcie:

• Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 2 w Rudzie Śląskiej,
  • Szkoła Podstawowa im. Wilhelma Gawlikowicza w Bojszowach,
  • Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Jankowicach

Czas realizacji projektu:

rok szkolny 2016/2017 (listopad, styczeń, kwiecień)

Logo projektu

Krótka charakterystyka projektu:

Śląsk to region bardzo zróżnicowany. Można tu zauważyć wielkie bogactwo kulturowe, różnorodność gwary, zwyczajów, tradycji. W czasach, gdy wakacje spędza się za granicą, gdy poznaje się inne kraje, warto na nowo odkryć piękno naszego regionu.

W tym celu chcemy pokazać uczniom dwie inne części Śląska.

Grupa 20 – 30 osobowa wraz z opiekunami z dwóch szkół przyjeżdża do trzeciej, by poświęcić czas na integrację ( rozgrywki sportowe, konkursy, zabawy, itp.), posłuchać gwary, a także, pod przewodnictwem gospodarzy, zwiedzić ciekawe miejsca w okolicy.

Uczniowie będą musieli się więc przygotować do tego zadania. Mogą wysłać zaproszenia do szkół, zorganizować konkursy oraz wybrać ciekawe okoliczne miejsca, o których powinni sami wiedzieć, by tą wiedzą móc się podzielić z rówieśnikami. Spotkania te mogą sfotografować, przedstawić w formie reportażu, bloga lub innej formie.

Spodziewamy się, że spotkania te przyczynią się do poczucia więzi z własną szkołą i regionem, do poznania rówieśników z innych części Śląska, a także do rozwijania kreatywności.

SPRAWOZDANIA

SWEGO NIE ZNACIE

W roku szkolnym 2016/2017 nasza szkoła podstawowa realizuje projekt edukacji regionalnej „Swego nie znacie”. Celem przedsięwzięcia jest poznanie Śląska, jego kultury i tradycji. W tym celu nawiązaliśmy współpracę ze szkołami w Bojszowach i Jankowicach Rybnickich. 29 listopada uczestnicy projektu z tych szkół odwiedzili nas, by poznać Rudę Śląską. Jakie wrażenie na uczestnikach – gospodarzach wywołało to zdarzenie, możemy przeczytać poniżej.

Projekt " Swego nie znacie" był interesujący, ponieważ dowiedziałam się wielu faktów z historii Rudy Śląskiej. Najciekawsza była wizyta w muzeum. Podobało mi się, że grupy z innych miast poznały Rudę Śląską. Chciałabym pojechać do miejscowości, z których gościliśmy dzieci. Nie podobało mi się, że było nas tak wielu w jednym miejscu, bo z tego powodu było duszno i tłoczno. Poza tym projekt uważam za udany.

Zuzia  Loewe

Jestem uczniem klasy VI.  Pierwszy raz w życiu miałem okazję, dzięki Pani z języka polskiego, uczestniczyć w projekcie.  Dziś wiem, że wszystkie przedsięwzięcia i zadania na pewno zapadną mi głęboko w pamięci.

29 listopada odbył się finał projektu. Do tego dnia przygotowywaliśmy się  przez wiele dni  bardzo sumiennie. We wtorek zaczęliśmy od quizu o Śląsku , niestety nie reprezentowałem naszej szkoły, ale mocno kibicowałem i  trzymałem kciuki za moich kolegów z klasy. Na szczęście wygraliśmy, więc ten dzień  zaczął się dla nas  wspaniale. Po zajęciach w szkole pojechaliśmy do naszego Urzędu Miasta na spotkanie z p. wiceprezydent Anną Krzysteczko. Następnie udaliśmy się do naszego  pięknego  miejskiego muzeum.  Dla mnie to był najważniejszy punkt projektu, bo przebrany w strój górniczy dzieliłem się zdobytą wiedzą na temat wystawy pt.                                   „Z dziejów górnictwa w Rudzie Śląskiej”. Inni moi koledzy opowiadali na temat mieszkań w Rudzie Śląskiej, a także o ubiorze, który był powszechny na Śląsku na początku XX wieku.

Następnym punktem projektu było poznanie ważnych dla nas rudzian miejsc w naszym mieście. Odbyło się to podczas autokarowego przemieszczania się po Rudzie Śląskiej. Nasi koledzy opowiadali o tym, co mijamy po drodze. Gdy dojechaliśmy na „Ficinus” to kolejny uczestnik projektu objaśnił nam, kto zamieszkiwał te dziwne  małe domki i jaka jest ich tradycja.

Gdy dojechaliśmy do szkoły, byłem zmęczony, ale bardzo szczęśliwy.  Cieszyłem się, że podjąłem to wyzwanie, bo  była to niesamowita przygoda.  Dowiedziałem się wiele o moim mieście.  Poznałem historię górnictwa i pracy moich pradziadków, dziadków i taty. Projekt nauczył mnie także współpracy z rówieśnikami i pozwolił poznać wielu ciekawych ludzi.

Dziękuję, że mogłem uczestniczyć w takim projekcie.

Daniel Guziel

Na zajęciach dotyczących projektu wiele się dowiedziałem o budynkach  Katowic. Będąc w muzeum, usłyszałem,  że wszystkie dzielnice Rudy Śląskiej były samodzielnymi gminami, a górnicy posługiwali się pyrlikiem i „żelozkiem”. Ogólnie cały projekt był ciekawy.

Szymon Wójtowicz

Projekt pt. "Swego nie znacie" ma na celu zapoznanie nas z tradycjami śląskich domów. Mieliśmy okazję być pierwszymi gospodarzami dla uczestników z innych szkół należących do projektu. W naszej szkole w Rudzie Śląskiej  zorganizowaliśmy konkurs wiedzy o Śląsku. Walka była zacięta,ale naszej szkole udało się wygrać. Dzięki temu projektowi mogliśmy spotkać wielu ciekawych ludzi, m.in. podczas wizyty w Urzędzie Miejskim odwiedziliśmy panią wiceprezydent Rudy Śląskiej Annę Krzysteczko. W Muzeum Rudy Śląskiej uczyliśmy się o historii naszego miasta, a kilka osób (w tym ja) mogło zadebiutować jako przewodnik. Odwiedziliśmy również kolonię robotniczą „Ficinus”. Po powrocie do szkoły dowiedzieliśmy się o jeszcze dwóch wyjazdach związanych z projektem - do Jankowic i Bojszów. Myślę, że wszyscy uczestnicy projektu nie mogą się ich doczekać.

Uczestnicząc w projekcie, dowiedziałem się bardzo dużo rzeczy, np., że mamy  bardzo ładne muzeum. Zdobyłem również dużo wiadomości o górnictwie oraz historii  naszego miasta i  Górnego Śląska.

Karol Skolik

Z projektu, w  którym  brałam  udział, najbardziej  podobało mi  się,  gdy wraz z naszymi  gośćmi zwiedzaliśmy Muzeum w Rudzie Śląskiej . Dowiedziałam się wtedy, iż w naszym mieście znajduje się najwięcej kopalń węgla kamiennego.
Ponadto bardzo  podobało mi się, gdy nasz  kolega Szymon opowiadał o "Ficinusie" tj. o zabudowaniach  na obecnej  ul. Kubiny w dzielnicy Wirek.

Chciałabym, aby w naszej szkole było  więcej  takich projektów, w  których uczniowie biorą udział.

Laura Kilkowska

W projekcie najbardziej podobało mi się to, że przyjechały do naszego miasta dwie inne szkoły. Wszyscy uczniowie mogli poznać nasze miasto z jak najlepszej strony. Ja również dowiedziałam się wielu nowych rzeczy , na przykład tego, że Ruda Ślaska powstała z kilku miejscowości. Dowiedziałam się też, że kolonia robotnicza „Ficinus”znajduje się na  szlaku zabytków techniki .

Natalia Guziel

We wtorek 29 listopada 2016r. Odwiedziły naszą szkołę dwie inne szkoły z Bojszów i Jankowic.  Było wspaniale! Zwiedziliśmy muzeum i kolonię domów robotniczych „Ficinus”, siedzibę władz miasta i gabinet pani wiceprezydent. Najbardziej podobał mi się konkurs. Na koniec dostaliśmy mały upominek :)

SPRAWOZDANIA - BOJSZOWY

Kolejnym „ przystankiem” w projekcie „ Swego nie znacie’’ była gmina Bojszowy. Gdy przyjechaliśmy,  przywitano nas bardzo serdecznie. Po pysznym śniadaniu udaliśmy się na salę gimnastyczną, aby obejrzeć śląskie jasełka. Przedstawiono nam także pana Alojzego Lysko, który bardzo dużo wiedział o gminie. Opowiadał z ogromną pasją i miał wielką wiedzę. Zaśpiewał nam parę pięknych piosenek.
    Następnie poszliśmy do biblioteki, gdzie spotkaliśmy się z naszym śląskim aktorem i reżyserem panem Józefem Kłykiem. Nakręcił wiele westernów. Opowiedział nam dużo o swojej pracy i o tym, jak jest w Teksasie. Jego wypowiedzi bardzo mnie zainspirowały i po raz pierwszy zacząłem myśleć o pracy reżysera. Dostałem nawet jeden z jego filmów pt.„Śląski szeryf”. Pan Kłyk nakręcił również film, który opowiada o uciekinierze z obozu koncentracyjnego  Auschwitz Birkenau . Jest to film oparty na faktach. Bohater filmu ukrywał się w budynku naprzeciwko szkoły. Niesamowite dla mnie jest to, że w tak trudnych czasach mieszkańcy Bojszów nie wydali go Niemcom. Mogliśmy zobaczyć to miejsce na własne oczy i było to dla mnie wielkim przeżyciem. Stałem w miejscu, w którym tak wiele się działo.

Po zobaczeniu domu w którym mieszkał uciekinier, poszliśmy zobaczyć drzewo. Był to dąb uznany za pomnik przyrody.

Potem udaliśmy się do kościoła. Tam zobaczyłem przepiękną stajenkę. Wybudował ją ojciec pani katechetki ze szkoły w Bojszowach była tam z nami obecna ]. Powracając do stajenki - w życiu widziałem wiele stajenek, ale ta była najpiękniejsza z wszystkich. Następnie każda z przybyłych szkół śpiewała kolędę, my zaśpiewaliśmy kolędę „Universu’’ pt. ”Dziś w stajence mały Jezus się narodził’’. Następnie zostaliśmy zaproszeni do szkoły na obiad, który bardzo mi smakował.

Na zakończenie wizyty w Bojszowach udaliśmy się do wójta, który opowiedział nam nieco o swojej pracy. Otrzymaliśmy też drobne pamiątki, za które bardzo dziękujemy.

Tak się skończył drugi etap projektu „Swego nie znacie’’. Jestem naprawdę dumny, że mogę w nim uczestniczyć i czekam na kolejny wyjazd do Jankowic.

Daniel

Jestem uczniem klasy 6. Biorę udział w projekcie z edukacji regionalnej "Swego nie znacie". 31stycznia mieliśmy okazję odwiedzić Bojszowy. Spotkaliśmy się tam z wybitnym reżyserem i wielkim fanem westernów -  Józefem Kłykiem. Mieliśmy też okazję poznać pana Alojzego Lysko - świetnego historyka i śpiewaka.

Zobaczyliśmy przepiękną szopkę, w której wszystkie figurki się ruszały, po czym udaliśmy się na wyśmienity obiad. Na sam koniec spotkaliśmy się z burmistrzem tej pięknej gminy. Droga powrotna była zabawna. Cała wycieczka zrobiła na mnie wielkie wrażenie. Bardzo mi się podobało. Dużo się dowiedziałem, a co najważniejsze dobrze się bawiłem.

Maciek

SPRAWOZDANIE - RUDA ŚLĄSKA

We wtorek 19 września ruszyła druga edycja międzyszkolnego projektu edukacji regionalnej „Swego nie znacie”. Tym razem jest realizowany jako program dotacyjny edukacji kulturowej wyłoniony w ramach konkursu przez Regionalny Instytut Kultury w Katowicach.

W naszej szkole i mieście gościliśmy uczestników – uczniów szkół podstawowych wraz z opiekunami z Jankowic i Bojszów.

Najpierw, podczas krótkich zajęć w szkole, w formie konkursu próbowaliśmy poznać, w jakim stopniu znamy Śląsk. Później udaliśmy się do Muzeum Miejskiego w Rudzie. Tam Mateusz, Marysia, Karolina i Emilka wcielili się w rolę przewodników.  Ciekawie opowiadali i przedstawiali ekspozycje muzealne.

W drodze powrotnej odwiedziliśmy sanktuarium Matki Bożej z Lourdes w Kochłowicach, o którym powiedział słów kilka Piotr.

Przed nami wizyty w Bojszowach i Jankowicach. Mamy nadzieję, że pomogą nam odkryć  Śląsk, którego nie znamy.